Rabu, 3 Julai 2013

KARI KEPALA IKAN CHE JAH


Assalamualaikum..
Terima kasih kepada Che Jah berkongsi resepi kari yang enak, juga buat Kak Amie yang sudi panjangkan resepi Che Jah untuk dicuba bersama.Kebetulan masa kak Amie tayang kari kepala ikannya tempohari saya ada stock kepala ikan bawal ke ikan sebelah, saya pun dah tak ingat..sebab dah peram menu ni 2 minggu..

Sakit klu nak datang tiba2 je kan...makanya pada masa yang sama peti sejuk pun masa tu memeram bahan mentah yg dibeli dari Cameron Highland yang sebahagiannya rosak begitu saje...sayang rasanya, kira bukan rezeki untuk dimakan.Nasib baik tak memborong sakan, jawabnya mmg rasa kesal tak sudah..

Jomlah cuba kari Che Jah ni, memang sedap sangat bagi saya..harus try, pasti berbaloi menikmatinya.
KARI KEPALA IKAN CHE JAH
resepi:Che Jah Bakar
Sumber:Amie

Bahan-bahan:
Kepala ikan bawal, jenahak, tenggiri dll
5 sudu makan rempah kari ikan
Sejemput/ secubit halba
Sejemput/secubit biji sawi
2 biji terung bulat- belah 4 (sy tak letak)
10 batang kacang bendi (sy tak letak)
1/4 cawan santan pekat
Sedikit asam jawa-bancuh dengan 1 cawan air
1 pelepah daun kari lurutkan
Garam/ gula/perasa pilihan

Bahan hiris:
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah

Bahan tumbuk:
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
Sejemput/ secubit jintan putih

Cara:
1.Goreng kepala ikan setengah masak dan ketepikan.
2.Gaul bahan tumbuk dengan rempah kari ikan hingga sebati (saya tambah sedikit air).
3.Panaskan minyak dan goreng bahan hiris hingga layu dan berbau harum.
4.Masukkan bahan rempah kari, daun kari halba serta biji sawi dan tumis kacau hingga terbit minyak.
5.Masukkan air asam jawa, terung dan kacang bendi dan biarkan sehingga mendidih- sekiranya kuah terlalu pekat atau air terlalu sedikit, boleh tambahkan air sedikit lagi.
6.Masukkan kepala ikan.
7.Tambahkan santan pekat.Biarkan seketika sehingga masak.
8.Perasakan dengan garam, gula, perasa pilihan.

9 ulasan :

Asyifa Mustaffa berkata...

sedapnya....
syangnya bnyk bhn mentah rosak tu....dah x de rezki....

Mel berkata...

menyelerakan..sedapnya

Amie berkata...

Sayang betul bahan-bahan yang rosak tu Rohah.
Terima kasih sudi cuba resepi ori dari orang utara ni... sedapkan Rohah!

ady berkata...

salam
npk pun sedap kari ni..

Sury Abil berkata...

Sedapp...kawkaw punya kari.

Fadzillah berkata...

Sedapnya... kari kepala ikan.Terasa lapar lah pula nengok kari ikan ni...
Memang kesukaan saya... ni.

zila norazila berkata...

Nnt akk nk try jgk la..mmg nmpk sedap sgt..

ummiaisyah berkata...

kiter pon aritu buat kari ikan gak..iya-iya nk snap gambo..tp tak sempat..udah mlm...hehehe...sy kalo g cameron mmg maleh nk memborong..kes cam tu la asik cpt rosak..sayur-sayur ni bukan tahan lama kan..

rahel berkata...

Sedap naaaa...bila nak belanja i makan ni?