Rabu, 1 Ogos 2012

KOLAK UBI @ PENGAT UBI


Salam manis dan salam ramadhan..
Selamat beribadah buat semua umat islam, mudah-mudahan berkat ibadah kita dibulan yang penuh barakah ini.
Sebut tentang Kolak Ubi ni, memang dah bertahun saya tak jamah kolak ni.Ataupun kalau dalam bahasa melayunya dipanggil sebagai Pengat Ubi.
Semuanya terbuat sebab hubby ku teringin sangat makan kolak ni.Siap dah dibelikan ubi dan kelapa parut awal pagi lagi, maknanya takleh tangguh tu..eheee..
Dendam juga keinginan saya terhadap kolak ni, lagi2 dapat gigit ubi yang empuk2 tu dengan kuahnya yang manis2 buah tu..alahai sedapnya..hilang dah rasa dendam tu..
Tapi sayang seribu kali sayang, anak2 zaman sekarang takleh nak terima juadah yang macam ni..

KOLAK UBI @ PENGAT UBI
resepi :rohaisha

Bahan-bahan:
500gm ubi* | dah buang kulit & potong dadu besar
4 cawan air* | untuk rebus ubi
3 helai daun pandan* | rebus bersama
15 gm sagu biji* | cuci
3 cawan santan pekat (dari sebiji kelapa)
1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
Sedikit garam

Cara:
1.Satukan ubi, air dan daun pandan dalam periuk.Rebus hingga ubi separa empuk.Masukkan sagu ketika air rebusan mula mendidih.Sesekali dikacau.
2.Masukkan santan, gula pasir, gula merah dan sedikit garam.Renehkan hingga ubi lembut.Kacau selalu agar santan tidak pecah.
3.Matikan api dan hidangkan.

10 ulasan :

FnF Simple Life berkata...

Saya suka pengat keledek... kadang2 buat tapi makan sorang2 je... yg lain tak suka... yang ubi kayu tak penah rasa lak...kalo direbus dah sedap...dibuat pengat opkos le lagi sedap kan.

Tina Othman berkata...

sedapnya, teringat zaman budak2 dulu, arwah mak selalu buat, almaklum duduk kg, ubi pun tanam sendiri je

ijayuji berkata...

Salam kak rohah! Morninggg!! Sedappp! Mak kita rajin betul buat pengat ubi ni sbb ayah kita suke mkn, dulu2 kita jakun sikit sbb masih duk kat mesia lg eksyen ler sbb nk apa2 senang n ada dpn mata tp bila dah duk jauh ni benda yg kita tak suke sumeeee sumeeeeee kita nk tapi tak jumpa pulak org jual ubi kat sini, yg peliknya ada dessert org thai yg berasal dr ubi

Norzie hany berkata...

Belum pernah makan pengat ubi....selalu buat pengat labu.klik nuff rohah.

zila norazila berkata...

aritu emk akk buat pengat keladi..akk jew yg makan byk..rasanya dh lama x mkn pengat..last mkn pengat ubu thun lps..mmg dh lama x mkn la rohah..sedapp kan:)

Zaliedana berkata...

assalam kak,sy dulu2 time kecik n muda remaja mmg xsuka pengat2 nih,tapi skng sjk jadi mak budak mmg suka jer,maybe sbb perubahan umur kut,kita pon jadi suka kuih2 lama gitu,hehe..nmpk sedap pengat akak tuh,kmi klo kat utara nih panggei serawa jer..

Yatie berkata...

Assalamualaikum Rohah,
mmng sedap pengat ubi ni, kalau kena ubi yg jenis empuk betul, mmng sedap sangat..Yatie pantang kalau menu2 mcm ni...terliur yg amat...sedapkan..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam rohah, akk pun suka pengat2 mcm ni, kalo ubi yg kenyal; n liat tu akk paling suka, kalo ubi jenis lembik tak best pulak hehe

~~zana@pb~~ berkata...

Sedapnyaaaa....lama tak makan ubi macam ni. Nak suruh mak buat la balik nanti...huhu...

Outbound di malang berkata...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...