Selasa, 25 September 2018

ASAM REBUS BATANG KELADI

Assalamualaikum😀

Tetiba je muncul😁huhhh.
Jangan kecam hhakak okey. Mentelahan rajinnya tengah datang bagai taufan melanda,  macam sempat je buat kerja update mengupdate ni tauu😅


Tepek sini resepi kg je lah,  takde benda pun. Asam rebus seperti nama tertera😂.Batang keladi rezeki dr rumah MIL. Rumah kg arwah mak dah takde rimbunan pohon keladi sejak arwah mak takde.. Huhuu. Sedih sekejap. Alfatihah makk😢❤.

Air tangan yg tak seberapa. Asal ada rasa seperti nama diberi. Sebab memang dah biasa buat style ni. Resepi  rakyat marhaen je. Ada kat bawah tu dear2😀.Simple okey.

Hakak padankan dengan Sambal Belacan mangga. Mangga tepi rumah. Kebetulan tengah merimbun buahnya. Tapi nasib2 je lah, sebab sejak 2 tahun kebelakangan ni hasil mangga tak berapa elok. Kumbang dah sengat awal2.So bila kupas ada yg berulat. 


Hakak ambik yg elok je la, yg tak elok buang begitu sahaja. Eheee.. Ke ada yg geli bila sebut ulat dalam buah😆.


Asam Rebus Batang Keladi
Bahan:
Batang keladi
Cili kering
Bawang merah
Kunyit hidup @ serbuk
Ikan bilis
Sedikit belacan
Daun kesum
Asam jawa
Gula
Garam

Cara:
Buang atau siatkan kulit nipis keladi.
Potong pendek. Celur seketika untuk hilangkan getah.Toskan (tak nak celur pun tak apa)

Rebus cili kering terlebih dahulu.

Kisarkan bawang merah, cili kering,  ikan bilis,  belacan dan kunyit hidup.

Sediakan air secukupnya dalam periuk. Masukkan bahan yg dikisar tadi. Setelah air mendidih masukkan batang keladi.Biarkan sehingga barang keladi agak lembut.

Bancuhkan sedikit asam jawa. Satukan ke dalam peiuk. Satukan rasa bersama sedikit gula dan garam secukupnya.
Siap dan hidangkan😉

4 ulasan :

Warisan Petani berkata...

Sesekali jumpa menu ni sedap juga.

Jaja Zaleha berkata...

batang keladi masak asam, serius sedap!Rugi sapa tak makan hehe

Rohah berkata...

Kan Jaja😄

Rohah berkata...

Hehee😀