Friday, 15 August 2014

SOTO SUP TULANG

Assalamualaikum..
Untuk penggemar soto, sesekali bolehlah guna tulang lembu untuk kuahnya.Lebih enak dari rebusan sup ayam..Tapi mungkin tak semua orang gemarkannya.Jadi bolehlah buat pilihan...heheee
Saya lebih suka rebuskan sup tulang tanpa menumis bahan-bahan perencahnya untuk mengelakkan terlalu berminyak.Sebab rebusan sup dengan sendirinya akan mengeluarkan lemak hasil dari lemak lembu tu kan...Namun terpulang pada citarasa masing-masing.Untuk yang gemar di tambah sambal kicap, bolehlah buat sekali sambal tersebut.Tapi saya lebih suka kosong macam tu je..eheee.
SOTO SUP TULANG
Oleh; Rohah

Bahan-bahan Sup Tulang
Tulang lembu
Air secukupnya
Bawang besar, hiris
Bawang putih, hiris
Halia, diketuk
Kayu Manis
Bunga lawang
Lada putih
Sup Bunjut
Kiub lembu knorr secukupnya
Garam
Sedikit Gula

Bahan Lain
Beberapa ketul ayam, didigoreng dan siat
Ketupat Nasi, direbus
Suhun, di goreng 
Kacang tanah, digoreng

Bahan taburan:
Tauge
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng

Sambal Kicap
Cili api secukupnya
Sedikit bawang putih, ketuk
Jus limau nipis jika perlu
Sedikit garam dan gula
Sedikit air
;;;masak kesemua  bahan  hingga mendidih

Cara menyediakan:
1.Rebus tulang lembu dengan air secukupnya dalam anggaran 1 jam 30 minit.
2.Apabila sudah agak lembut dagingnya, masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, halia, sup bunjut, bunga lawang, kulit kayu manis dan kiub lembu.Teruskan mereneh sehingga tulang betul2 empuk.
3.Masukkan pula sedikit gula dan garam apabila sup kelihatan sudah sebati.Diikuti pula dengan lada putih kisar.
4.Tutup api dan hidangkan sup bersama bahan-bahan taburan.
5.Hidangkan bersama hirisan ketupat nasi, suhun goreng dan isi ayam beserta bahan-bahan taburan yang lain. 

6 comments:

Fadzillah said...

Aduh soto tulang.... memang sungguh menyelerakan.

fazianbatrisyia said...

kalau anak kecik sy dpt sup2 ni mmg angkat mangkuk hirup kuah...

Ena's Stories said...

tergugat imanku yg sedang berpuasa ini..huhuhu

asyifa mustaffa said...

Lamanya tak makan soto kak...bnyk keje nk buatnya...malas pun ia...tp mkn rajin jer...hik3...

Mel said...

Waduhhh..waduhhh..musim hujan sejuk2 ni sedap klu dpt hirupppp soto

Amie said...

Segeeeerrr tenanan!